AOW’er makkelijker in dienst te nemen – ‘gevaar voor verdringing’

Het nieuwe plan van minister van Sociale Zaken Henk Kamp om het gemakkelijker te maken AOW’ers in dienst te nemen dupeert 55-plussers. Dat denkt ouderenorganisatie ANBO. De organisatie vreest dat 55-plussers op de arbeidsmarkt zullen worden verdrongen door goedkopere 65-plussers, schrijft de Volkskrant vandaag.
Demissionair minister Kamp wil dat gepensioneerden die doorwerken nog maar zes weken worden doorbetaald als zij ziek worden. Bij normale werknemers is dat twee jaar. De verplichting tot lange doorbetaling maakt dat werknemers op hun 65e vaak worden ontslagen, omdat werkgevers bang zijn dat zij op een gegeven moment ziek zullen worden.

De korte doorbetaling voor 65-plussers is volgens Kamp geen probleem, omdat deze oudere werknemers al andere inkomsten zoals AOW ontvangen en vaak ook een pensioen hebben om op terug te vallen. Kamp wil het ook mogelijk maken 65-plussers onbeperkt tijdelijke contracten aan te bieden. Nu moeten alle werknemers na drie tijdelijke contracten een vaste aanstelling krijgen.

HOOGLERAAR: NIET BANG VOOR VERDRINGING BIJ BLIJVENDE ONTWIKKELING
In de Volkskrant zegt de Tilburgse hoogleraar ouderenbeleid René Schaik dat hij niet zo heel erg bang is voor verdringing, zo lang 55-plussers zich maar blijven ontwikkelen en ontslagen ouderen sneller aan nieuw werk kunnen komen.

Belangrijk nadeel voor oudere werknemers is echter wel dat minister Kamp wil dat werknemers automatisch worden ontslagen zodra zij de AOW-leeftijd bereiken – nu is dat nog 65 jaar. Daarna kunnen werknemer en werkgever afspraken maken over een nieuw contract, eventueel tegen een lager salaris.

Vooral 55-plussers dreigen volgens de ANBO ook daardoor de dupe te worden van de plannen waarmee de ministerraad afgelopen vrijdag instemde. Zij zijn relatief duur, omdat zij aan het eind van hun loongebouw zitten. Een AOW’er voor het minimumloon is een stuk goedkoper. De ouderenorganisatie stelt dat er eerder een probleem wordt gemaakt dan dat er iets wordt opgelost.

Het inruilen van een 55-plusser voor een 65-plusser wordt door het Lenteakkoord veel gemakkelijker. In dat akkoord wordt het ontslagrecht versoepeld.

Bron: NRC Handelsblad