‘Geen partnertoets voor herkeurde wajongers’

Jonge gehandicapten (wajongers) die na herkeuring in de bijstand belanden, moeten ontzien worden. Dat zou kunnen door hen tijdelijk geen vermogens- en partnertoets op te leggen. Het bedrag van 100 miljoen euro dat in het sociaal akkoord is afgesproken voor verzachting van de wajongmaatregelen moet hiervoor gebruikt worden.

Zachte landing

PvdA-Kamerlid John Kerstens zal hiervoor donderdagmiddag pleiten tijdens een overleg met staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken. Tegenover Nu.nl spreekt Kerstens van ,,een zachte landing” voor wajongers. In het sociaal akkoord staat dat alle wajongers herkeurd moeten worden. Wie kan werken moet aan een baan geholpen worden. Zolang dat niet lukt, belandt hij of zij in de bijstand. Ter compensatie van de ingreep is 100 miljoen uitgetrokken. Op dat bedrag wil Kerstens een beroep doen.

Bron: Binnenlands Bestuur