Gemeenten krijgen geen extra uitkeringsgeld

De gemeenten Tilburg, Waalwijk, Loon op Zand en Heusden krijgen geen extra geld van het Rijk voor bijstandsuitkeringen over 2010 en 2011. De rechtbank in Breda oordeelde dat zij de besluiten van het Rijk niet kan toetsen, omdat die wettelijk zijn vastgelegd. Volgens persrechter Kees Wallis ‘kun je een wet niet toetsen aan afspraken tussen overheden in een bestuursakkoord’.

In totaal hebben ca. dertig gemeenten bezwaar aangetekend tegen het budget dat zij van het rijk ontvangen voor het verstrekken van uitkeringen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kwamen de gemeenten in 2010 gezamenlijk 669 miljoen euro tekort. Tilburg claimde 7,8 miljoen euro.

Aanleiding voor de tekorten zijn de crisis waardoor meer mensen een beroep moeten doen op de bijstand. Bovendien vinden mensen in de bijstand door de crisis minder snel een baan.

Teleurgesteld

De Tilburgse wethouder Jan Hamming laat weten ’teleurgesteld’ te zijn in de uitspraak en bezint zich op hoger beroep. Hamming is vooral verbaast dat gemeenten niet naar de rechter kunnen stappen als er een geschil is rond gemaakte afspraken. Volgens de rechtbank staat de grondwet haar niet toe de begrotingswet, waarmee het rijksbudget voor de uitkeringen jaarlijks wordt vastgesteld, te toetsen.

Bron: Divosa

RΓΆntgenlaan 13