Kamer plaatst kritische kanttekeningen bij Participatiewet

Vooruitlopend op het definitieve wetsvoorstel hebben verschillende partijen tijdens het algemeen overleg afgelopen donderdag van de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken kritische kanttekeningen geplaatst bij de Participatiewet. Vooral met de herkeuring van alle Wajongers hebben Kamerleden moeite. Staatssecretaris Klijnsma wil nu bekijken of het mogelijk is om een deel van de Wajongers, van wie op grond van hun dossier al duidelijk is dat zij duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn, te ontzien.

Kamerleden drongen bij de staatssecretaris aan op zorgvuldigheid bij de overheveling van Wajongers naar gemeenten. Ze opperden onder andere om Wajongers met betere kansen op werk het eerste over te hevelen naar de gemeenten. Daarnaast pleitten diverse Kamerleden voor een betere beloning voor arbeidsongeschikten die om medische reden in deeltijd werken. Zij zouden het cao-loon of het wettelijk minimumloon (wml) moeten verdienen met zo nodig een aanvulling vanuit de bijstand.

Afhaken

VVD en D’66 willen het beloningsregime van Wsw’ers versoberen en in lijn brengen met de arbeidsmarkt. Zij vinden het verschil met andere doelgroepen zoals de Wajong te groot en zijn bang dat werkgevers afhaken vanwege de hoge loonkosten. Zeker als de laagste cao-schalen uitstijgen boven 120% van het wml.

Beleidsvrijheid

CDA-Kamerlid Heerma riep kabinet en Kamer op om gemeente beleidsvrijheid te gunnen. Niet de ‘stickertjes’ maar de individuele omstandigheden moeten volgens het CDA bepalend zijn voor de ondersteuning die gemeenten burgers kunnen geven. “Als je alles van bovenaf regelt ben je niet bezig met decentraliseren, maar maak je van de gemeente een uitvoeringsinstantie van de Rijksoverheid”, aldus Heerma.

Bron: Divosa