Spekman rekent op afzwakking WW-verkorting

DEN HAAG (ANP) – PvdA-voorzitter Hans Spekman rekent erop dat de voorgenomen verkorting van de WW wordt afgezwakt. ,,Dit voorstel ligt als een steen op onze maag. Ik zie de angst in de ogen van mensen over de onzekerheid over hun baan”, zei Spekman zondag in een interview met Nu.nl.

Volgens het regeerakkoord tussen VVD en PvdA gaat de maximale WW-duur in 2014 van 38 naar 24 maanden, waarbij de uitkering in het tweede jaar op bijstandsniveau zal liggen

PvdA-leider Diederik Samsom zinspeelde afgelopen week ook al op verandering van de ingreep in de WW. Hij zei daarvoor ‘ruimte en lucht’ te zien.

De WW is niet de enige afspraak in het regeerakkoord dat Spekman aanroert. ,,Ik hoor natuurlijk wel de punten van kritiek op het regeerakkoord. Bij sommige van die punten zou je kunnen kijken of het misschien anders moet.” Hij doelt dan op de gehandicaptenzorg en de werkgelegenheid in de zorg. ,,Die neemt af door keuzes in het regeerakkoord. Aan de andere kant moet er wel een dekking zijn als we die punten willen aanpassen.”

PvdA-Eerste Kamerlid en oud-minister van Sociale Zaken Klaas de Vries noemde een WW-ingreep zondag ,,een rare maatregel op een ongelukkig moment”. In Buitenhof zei hij dat een werkloosheidsuitkering van 3 jaar aan de lange kant is, maar ingrepen in de WW zijn op dit moment ,,een recept voor ongenoegen”.