Uitkeringsgerechtigden opgeleid tot klantadviseur UWV

Tien bijstandsgerechtigden zijn na een intensieve opleiding aan het werk gegaan als klantadviseur bij UWV. Het traject van drie maanden is een groot succes gebleken. Zo groot dat in oktober de tweede opleidingsgroep gestart is. Doel van de opleiding: van een uitkering naar een baan.

Eerder dit jaar startten twaalf kandidaten met een WWB-uitkering met de opleiding voor de functie klantadviseur bij het Klanten Contact Center (KCC) van UWV. Een klantadviseur handelt de telefonische klantvragen van klanten af. Van de twaalf gestarte kandidaten hebben tien de instroomopleiding succesvol afgerond en zijn inmiddels aan het werk bij het KCC UWV.

Nieuwe groep

Zowel de dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) als het KCC UWV zijn zeer tevreden over het traject en geven er een vervolg aan. In oktober is weer een groep met zeven kandidaten gestart met de training. Het succes van de opleiding is mede te danken aan de bereidheid van het KCC UWV om te investeren in de kandidaten. Binnen dit leer/werkbedrijf gaan de kandidaten ook een opleiding volgen tot ‘Klant Contact Medewerker’, met een door de overheid erkend MBO3-diploma. Daarna kunnen zij als zij willen verder leren voor een MBO4 of zelfs een HBO-opleiding. Met werkervaring en de nodige diploma’s staan zij uiteindelijk sterker op de arbeidsmarkt.

Intensieve begeleiding

De werving en selectie voor dit traject doet het werkgeversteam van de dienst Sociale Zaken en Werk, in opdracht van en in samenwerking met het KCC. Tijdens het 3 maanden durende traject (met behoud van uitkering) krijgen de deelnemers een opleiding bestaande uit theorie en praktijk. Het werkgeversteam begeleidt de kandidaten en bespreekt wekelijks de voortgang met trainers en teammanagers. Deze intensieve begeleiding zorgt ervoor dat problemen tijdig worden gesignaleerd en er adequaat op wordt gereageerd.

Bron: Gemeente Groningen

Adresgegevens

SV Land
Röntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief