Veel tijdelijke werknemers? Straks hogere ZW-premie

De Tweede Kamer is onlangs akkoord gegaan met wijzigingen in de Ziektewet (ZW). Het is aannemelijk dat werkgevers in 2014 een hogere ZW-premie moeten betalen als zij veel tijdelijke werknemers in dienst hebben. Zowel de hoogte als de duur van de ZW-uitkering wordt dan afhankelijk van het arbeidsverleden van de werknemer.

De hoogte van de ZW-premie zal voor kleine werkgevers afhankelijk zijn van de ZW-instroom op sectorniveau. Volgens het wetsvoorstel van demissionair minister Kamp van Sociale Zaken en Wekgelegenheid is er sprake van een kleine werkgever als zijn gemiddelde loonsom maximaal 151.000 euro is. De loondoorbetalingplicht voor uitzendbureaus is op advies van de Sociaal Economische Raad (SER) uit het wetsvoorstel geschrapt.

WIA-instroom

Kamp beoogt met zijn wetsvoorstel werknemers met een tijdelijk contract, die werkloos raken, sneller aan het werk te krijgen. Deze groepen werknemers zijn, evenals uitzendkrachten vooral verantwoordelijk voor de grote instroom in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Of de ZW-hervorming haar beslag krijgt, hangt af van de Eerste Kamer. De hervorming van de ZW levert structureel 269 miljoen euro op.

De wijzigingen:

• Niet na pas twee jaar, maar al na een jaar vindt een keuring plaats door Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) plaats.
  • Er komt een gedifferentieerde ZW-premie, die afhankelijk is van het aantal (ex-)werknemers dat in de ZW belandt.
  • In de plaats van de ZW-uitkering van maximaal twee jaar komt er een uitkering die afhankelijk is van het arbeidsverleden van de werknemer.
  • Er komt een mogelijkheid tot een langere proefplaatsing.

Bron: HRpraktijk

RΓΆntgenlaan 13