VNG doet beroep op Kamer voor betere Wwnv

Als het parlement en kabinet het wetsvoorstel Werken naar vermogen niet aanpassen, ontstaat voor gemeenten een onwerkbare situatie. Dat stelt de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG). Met een lijst verbeterpunten hoopt de VNG de Tweede Kamer te bewegen tot aanpassingen aan het wetsvoorstel.

In een brief aan de Tweede Kamercommissie voor sociale zaken heeft de VNG nog eens op een rijtje gezet waar het wetsvoorstel tekortschiet en hoe dat beter kan. Met daarbij het ‘klemmend beroep’ om de wet op die punten aan te passen. Want: ‘Het voorliggend wetsvoorstel leidt voor gemeenten tot onuitvoerbare wetgeving, onverantwoorde financiële gevolgen en de beoogde maatschappelijke doelstellingen zullen zo niet worden gehaald’, aldus de VNG.

De vereniging roept al bijna een jaar dat gemeenten wel willen, maar niet kunnen werken met de nieuwe Wet werken naar vermogen. Er is te weinig geld om de taken uit te voeren en het instrument loondispensatie is te ingewikkeld.

VNG-woordvoerster Frea Broekman herhaalt nog maar eens de belangrijkste verbetervoorstellen van de VNG: ‘Er moet 100 miljoen euro structureel bij om de wet goed uit te voeren. Het instrument loondispensatie moet eenvoudiger, dat is nu te bureaucratisch. En gemeenten moeten de besparing die zij bereiken op uitkeringsgeld kunnen inzetten om mensen te begeleiden op hun werkplek.’ In het huidige wetsvoorstel roomt het rijk die besparing na een jaar af. Oneerlijk, vindt de VNG.

Met de voorgestelde verbeteringen is de wet er trouwens nog niet. De VNG verwacht dat het rijk zorgt voor een groter draagvlak bij werknemers om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Broekman: ‘Er moeten wel banen zijn en werkgevers die willen meewerken. We kunnen nog zulke mooie maatregelen treffen, zonder geschikte werkplekken help je niemand aan het werk.’