68 zoekresultaten voor: fnv

Kennisbank

FNV gaat actie voeren tegen WW-lek

Ruim 100.000 mensen, flexwerkers, seizoenwerkers en uitkeringsgerechtigden krijgen minder WW door het dagloonbesluit uit 2015. Voor seizoenwerkers is het WW-lek grotendeels gerepareerd. Driekwart van de gedupeerden is daarmee waarschijnlijk geholpen, maar duizenden anderen zijn dat nog niet.

FNV: ‘Echte banen verdwijnen door verplicht werk’

Veel gemeenten dwingen mensen met een uitkering tot een tegenprestatie, maar amper de helft onderzoekt of zulk onbetaald werk op de arbeidsmarkt leidt tot verdringing van betaalde krachten. Die conclusie trekt vakbond FNV in de Lokale Monitor. In dat woensdag verschenen onderzoek beoordeelt de bond het sociale beleid van Nederlandse gemeenten.

FNV start actie om WW-lek

Op 1 juli 2015 is een nieuw Dagloonbesluit ingevoerd. Dit besluit geeft regels voor het berekenen van het dagloon en is hiermee bepalend voor de hoogte van de WW-uitkering. Veel FNV-leden hebben aangegeven dat ze door dit besluit honderden euro’s per maand mislopen.

FNV: vaste contracten zijn risico’s geworden

“Werknemers met een vast contract zijn een risico geworden en het gaat werkgevers nog maar om één ding: winst maken.” Ton Heerts, de voorzitter van vakcentrale FNV, zei op de Dag van de Arbeid dat hij kritiek heeft op die denkwijze en dat er meer aandacht moet komen voor de werknemers.

FNV: stel herkeuring Wajongers uit

Vakbond FNV eist dat geplande herkeuring van ruim tweehonderdduizend jonggehandicapten met een Wajong-uitkering wordt uitgesteld tot er voor hen uitzicht is op werk. Dat stelt voorzitter Ton Heerts vanochtend in de Volkskrant. Wat hem betreft staat het sociaal akkoord anders op losse schroeven.

FNV blij met uitspraak rechter: ‘een harde klap voor payrolling’

FNV Bondgenoten is blij met de uitspraak van de rechter gisteren in Den Haag dat de rechtspositie van werknemers niet verandert als hun bedrijf hen onderbrengt bij een andere (payroll)onderneming. Dit betekent dat het Ministerie van Economische Zaken als werkgever verantwoordelijk is voor haar werknemers in payrollcontracten bij AgentschapNL.

Berichtgeving FNV over 1%-ziekmeldingen is stemmingmakerij

FNV Bondgenoten stuurt op dit moment berichten de media wereld in die de verhouding tussen werkgevers en werknemers volkomen ten onrechte op scherp wil zetten. Een stemmingsmakend bericht omdat de berichtgeving evident juridisch ondeugdelijk en onvolledig is hetgeen mij de moed ontneemt om er serieus inhoudelijk op in te gaan. Juridisch raakt het kant nog wal.

FNV start onderzoek naar Werk.nl

De FNV gaat samen met enkele samenwerkingspartners onderzoek doen naar de klachten over de UWV-website Werk.nl. Bij de FNV-bonden komen honderden klachten binnen over de dienstverlening via deze site.

FNV: Cijfers UWV ‘wake up call’

De FNV is geschrokken van de cijfers van het UWV dat er in 2011 slechts 2000 mensen een vaste verbintenis kregen. Dit is volgens de vakbond wederom de bevestiging dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt doorslaat. FNV-federatiebestuurder Catelene Passchier. “Er moeten nu echt maatregelen genomen worden. Het lijkt erop dat werkgevers de crisis misbruiken om werknemers langer in onzekerheid te laten werken. Laten deze cijfers een ´wake up call´ zijn voor werkgevers en de politiek om flexwerkers meer rechten te geven en de doorstroom naar een dienstverband voor onbepaalde tijd te bevorderen.”

FNV gaat solidariteit eigentijds invullen in 2012

Richtte de focus van de FNV zich vorig jaar met succes op flexarbeid, in 2012 gaat zij proberen het thema solidariteit opnieuw te ‘laden’. Dat maakte voorzitter Agnes Jongerius bekend in haar nieuwjaarstoespraak.

Volgens haar blijkt uit onderzoek dat Nederlanders nog net zo solidair zijn als vroeger. “Wat verandert, is de groep met wie we solidair zijn, de redenen waarom we solidair willen zijn en de mate van wederkerigheid die we eisen,” aldus Jongerius. Waarden begrip solidariteit uitdiepen. De FNV-voorzitter kondigde in haar nieuwjaarsspeech aan dat de FNV verder gaat uitdiepen welke waarden werknemers anno 2012 verbinden met het voor sommigen wat beladen begrip solidariteit. Zo voert een kleine FNV-werkgroep tientallen gesprekken met opiniemakers binnen en buiten de vakbeweging. En er komen studiedagen in De Burcht. Ook FNV Jong gaat onderzoeken welke waarden jongeren verbinden met solidariteit.