Training Handhaving

Eerdere cursisten hebben deze opleiding met een 8.7 beoordeeld.

Algemeen

Onderkennen en bestrijden van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden is uit financieel oogpunt belangrijker dan ooit tevoren. Hiervoor heeft u goede, fraudealerte medewerkers binnen uw organisatie nodig.

Een veel gehoorde opmerking is: “Ik heb wel het idee dat er iets niet klopt, maar ik weet niet wat ik met dat signaal moet doen”. Het is essentieel dat fraudesignalen niet alleen op basis van een dosis gezond wantrouwen worden opgepakt, maar dat de medewerker vervolgens ook doortastend handelt en doorpakt.

Doel

Medewerkers zijn na de Training Handhaving in staat om signalen te herkennen en weten wat ze hiermee moeten doen. Daarnaast zijn ze op de hoogte van alle wet- en regelgeving en laatste jurisprudentie rondom handhaving. Ze kunnen een veilig huisbezoek afleggen en een confrontatiegesprek voeren.

Doelgroep

De training is bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, fraudepreventie-medewerkers, handhavers en sociaal rechercheurs.

Programma

Dag 1

  • visie op handhaven
  • je eigen normen en waarden
  • risicoprofielen en signalen
  • de bevoegdheden: wat mag wel en wat mag niet
  • analyse bankafschriften op fraudesignalen

Dag 2

  • huisbezoek, praktijk en theorie
  • buurtonderzoek
  • het opstellen van een verklaring
  • het confronteren van de klant

Overig

Klantcontact
Het doel van elk klantcontact is het verkrijgen van betrouwbare informatie om zo op basis van de juiste gegevens een beslissing te kunnen nemen.

Aandacht wordt besteed aan het contact maken en houden met de klant: regie houden in het gesprek. Ook wordt een aantal technieken behandeld die in het kader van het handhaven van belang zijn (omsingelen en trechteren). De confronterende gesprekstechnieken kunnen worden geoefend door middel van het inzetten van een actrice.

Huisbezoek
Deelnemers worden getraind in het afleggen van een veilig huisbezoek. Hierbij is naast de relevante wet- en regelgeving (inclusief het informed consent), aandacht voor het effectief afleggen van een huisbezoek en het vastleggen van de verklaring van de klant. Het per 1 juli 2012 aangenomen wetsvoorstel voor huisbezoek is verwerkt in het trainingsmateriaal.

Trainers
De trainers hebben veel praktijkervaring met het onderwerp fraude alertheid en handhaving, in de eigen rol als handhaver bij een gemeente en als trainer/coach op dit onderwerp.

In-company

Bij alle trainingen is het mogelijk om maatwerk te leveren en onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie op de voorgrond te plaatsen of aan het trainingsprogramma toe te voegen. De maximale groepsgrootte is 12 deelnemers.