woman holding law text book

πŸπŸŽπŸπŸ‘, 𝐞𝐞𝐧 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐯𝐚𝐧 𝐰𝐚𝐜𝐑𝐭𝐞𝐧: 𝐞𝐞𝐧 𝐛π₯𝐒𝐀 𝐨𝐩 𝐝𝐞 𝐚𝐜𝐑𝐭𝐞𝐫𝐬𝐭𝐚𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐛𝐒𝐣 𝐔𝐖𝐕

Geschreven door: Ed Dokter, Adviseur Sociale Zekerheid.Β 

Eerder heb ik verschillende artikelen geschreven over de achterstanden bij UWV en noodmaatregelen die getroffen zijn en worden om deze achterstanden te beteugelen.
Inmiddels is er weer een jaar voorbij. Een jaar waarin wachten misschien wel het belangrijkste kenmerk was.

Doorlooptijden herbeoordelingen
Landelijke cijfers heb ik niet maar als dienstverlener die jaarlijks honderden bezwaarzaken afhandelt en herbeoordelingen aanvraagt beschikken we wel over een grote hoeveelheid data.
Als we kijken voor herbeoordelingen dan is de wettelijke afhandelingstermijn 8 weken. Dus 56 dagen. Van alle in 2023 afgehandelde herbeoordelingen zien we dat deze termijn bij slechts enkele herbeoordelingen is gehaald. In 30% van alle gevallen lag de afhandelingstermijn tussen de 100 en 200 dagen en in 36% van de gevallen was de afhandelingstermijn zelfs langer dan een jaar, waarbij de langste termijn zelfs 916 dagen betrof.

En dan zijn we er nog niet helaas. Onze oudste openstaande herbeoordeling dateert namelijk uit 12 januari 2021 zodat we daarmee inmiddels de 3 jaar aantikken. Een uitzondering? Nee, helaas niet, we hebben namelijk ook nog 9 andere herbeoordelingen uit 2021 openstaan. In een poging toch een signaal af te geven richting UWV zijn er voor 5 dossiers inmiddels beroepsprocedures opgestart in verband met het uitblijven van een beslissing.

Bezwaar
Bezwaar liep van ouds her altijd al wat beter dan de primaire afdelingen. Zaten strakker in de wedstrijd en daarmee de termijnen. Ook daar zien we de termijnen echter oplopen. De wettelijke afhandelingstermijn voor een bezwaarzaak bedraagt 17 weken waarbij UWV deze 1 keer met 6 weken mag verlengen tot 23 weken. In 42% van de gevallen lukt het UWV ook om binnen die termijn een bezwaar af te handelen. Dat is aanzienlijk beter dan bij de herbeoordelingen maar ook goed te verklaren. In veel gevallen hoeft er in bezwaar immers geen spreekuur met de verzekeringsarts plaats te vinden maar kan e.e.a. middels dossierstudie afgehandeld worden. Maar inmiddels is nog wel meer dan de helft te laat. En daarbij duurt de afhandeling in 10% zelfs langer dan een jaar. En ook hier een behoorlijke uitschieter met 2 jaar en 4 maanden voor een afhandeling.

Conclusie
Aan de hand van afhandelingstermijnen kunnen we in ieder geval concluderen dat alle maatregelen nog niet zichtbaar hebben geleid tot het inlopen van achterstanden.

Kwaliteit
Zou het dan misschien beter gaan met de kwaliteit? Eerder schreef ik over de resultaten van bezwaarprocedures bij een van onze klanten waarvoor we tegen elke beslissing bezwaar aantekenen. Daar zagen we over 2022 een foutpercentage van 43%. Iets waar ik toen oprecht van was geschrokken. Als ik bij diezelfde werkgever kijk over 2023 dan zien we dat dit percentage inmiddels is gestegen naar een schokkende 58,8%! Dus meer dan de helft van alle beschikkingen moest hersteld worden middels bezwaar. Voor al onze bezwaarzaken die in 2023 zijn afgehandeld was dit overigens ruim 38%. Nog steeds ruim een derde dus. We kunnen dus gerust stellen dat de kwaliteit er in 2023 ook niet beter op is geworden.

Oplossingen
De inmiddels getroffen maatregelen hebben er dan misschien voor gezorgd dat de achterstanden volgens UWV iets minder groot zijn geworden maar dat zien we in de praktijk duidelijk nog niet terug. Nou heb ik ook geen kant en klare oplossing. Een tekort aan artsen los je immers niet zomaar op daar kan UWV ook niet zoveel aan veranderen. Maar er zijn wel degelijk verbeter mogelijkheden.

Kijk bijvoorbeeld naar de enorme verschillen in afhandelingstermijnen bij herbeoordelingsverzoeken. Waarom ligt het ene dossier meer als een jaar te wachten voordat het opgepakt wordt waar het andere met 3 maanden is afgehandeld? Een meer centrale sturing hierop zou er voor kunnen zorgen dat de achterstanden in ieder geval eerlijker verdeeld worden waardoor de excessen in afhandelingstermijnen verdwijnen of in ieder geval verminderen.

Nee we kunnen een werknemer uit Limburg niet bij een arts in Groningen uitnodigen maar wat is het probleem om die arts uit Groningen een dag naar Limburg te sturen om daar een paar spreekuren te draaien? Of kijk naar het enorme foutenpercentage in het primaire proces waardoor er steeds meer bezwaarprocedures gevoerd worden. Meer aandacht voor kwaliteit zorgt ervoor dat er minder capaciteit van een BVA gevraagd wordt die vervolgens ingezet kan worden in het reguliere proces. En waarom worden er tijdens het thuis werken brieven geschreven die vervolgens de week daarop pas op de post gedaan worden omdat iemand dan pas weer op kantoor is? Ook onze medewerkers werken gedeeltelijk vanuit huis maar als ik thuis een brief schrijf bel ik even mijn collega op kantoor met het verzoek om die brief af te drukken en te posten. Of werken alle secretaresses tegenwoordig ook alleen nog maar vanuit huis?

Het is een beetje laat voor nieuwjaarswensen maar toch wens ik voor 2024 iets meer kwaliteit, iets meer creativiteit, iets meer sturing en vooral iets minder wachten.

Advies nodig op het gebied van (arbeidsrechtelijke) juridische zaken of Sociale Zekerheid? Neem dan eens contact op met Ed via: edokter@svland.nl

Adresgegevens

SV Land
RΓΆntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief