Van Rijn: geen dwingend vrijwilligerswerk ouderen

Gemeenten zullen vanaf 2015 ouderen, zieken en gehandicapten niet dwingen tot vrijwilligerswerk in ruil voor zorg. Dat zei staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) donderdag. Hij meent dat er een ,,karikatuur” van zijn wetsvoorstel wordt gemaakt.

Nuttig werk

Wel kunnen gemeenten volgens het conceptwetsvoorstel ,,verkennen” of er ,,maatschappelijk nuttig werk” kan worden verricht. Maar mensen verplichten tot vrijwilligerswerk in ruil voor zorg is volgens Van Rijn tegenover het Radio 1 Journaal een ,,belachelijk idee”. Hij zal mensen ,,hier nooit toe verplichten, zeker niet bij zorg”. Hij wil een ,,betrokken samenleving, geen voor-wat-hoort-wat-maatschappij”. Maar vrijwilligerswerk kan mensen wel uit hun eenzaamheid halen, zegt hij.

Zware zorg

Het kabinet wil de langdurige zorg voor ouderen en chronisch zieken zo omvormen dat mensen langer thuis kunnen wonen. Ouderen die geen intensieve zorg nodig hebben, moeten langer thuis blijven wonen met behulp van familie, vrienden en buren. Alleen ouderen en gehandicapten die zeer zware zorg nodig hebben, mogen dan nog naar een zorginstelling. Gemeenten en zorgverzekeraars worden door het voorstel meer verantwoordelijk voor de hulp die mensen thuis krijgen. Hiermee moet meer maatwerk worden geleverd en moet een einde komen aan de stijgende kosten.

Bron: Binnenlands Bestuur,