Vrees voor nog meer klungelende bediening op terras
Chaos op het terras, lang moeten wachten op je biertje en klungelige serveersters. Horecaondernemers zullen door de nieuwe flexwet hun tijdelijke, maar ervaren seizoenspersoneel, sneller aan de kant zetten en inruilen voor onervaren werknemers. En dat komt de kwaliteit van horecapersoneel niet ten goede, zo stelt FNV Horeca. Door ervaren personeel te ontslaan, voorkomen horecabedrijven dat een werknemer die bijvoorbeeld ieder jaar negen maanden in een strandtent of op het terras werkt, straks recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd.
Inwisselen
„Met de wet is niets mis”, wil voorzitter FNV Horecabond, Ben Francooy voorop stellen. „Deze is bedoeld om flexkrachten meer zekerheid te bieden, maar helaas horen wij ook geluiden dat sommige werkgevers hun werknemers gaan inwisselen alsof het vaten bier zijn. Is het vat op, dan nemen ze een nieuwe. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit van personeel in de horeca. Werkgevers denken misschien: ‘een drankje wegbrengen op het terras kan iedereen wel’, maar dat is te kort door de bocht. Choas op het terras op drukke zomerdagen heeft alles te maken met onervaren personeel.”
De wet
Door de nieuwe flexwet, die 1 juli dit jaar ingaat, mogen nog maar drie contracten in maximaal twee jaar tijd gegeven worden, daarna heeft de flexwerker recht op een contract voor onbepaalde tijd. Nu is het nog zo dat als tussen twee tijdelijke contracten minstens drie maanden zit, er weer opnieuw wordt begonnen met tellen van het aantal contracten. Deze tussenperiode wordt verlengd naar zes maanden.
Voor de horeca is die periode te lang. Iemand die in een strandtent werkt en binnen zes maanden weer wordt opgeroepen, heeft na twee jaar recht op een vast contract en moet dan het hele jaar worden doorbetaald. In de oude situatie kon zo iemand drie maanden (de wintermaanden) onderbreken en zo oneindig vaak een nieuw tijdelijk contract krijgen.
Ondernemers
Vakblad Misset Horeca ondervroeg 200 horecaondernemers, de helft geeft aan afscheid te gaan nemen van hun flexkrachten in plaats van hen een vast contract te geven.
Iets wat ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) van haar leden hoort. Maar zij wijzen niet met een beschuldigende vinger naar de horecaondernemers, maar naar de nieuwe wetgeving. „Wij begrijpen niets van deze wet”, zegt een woordvoerder. „Deze is bedoeld om meer vaste banen met zekerheid te creëren, maar in een seizoensgevoelige omgeving, zoals de horeca is zo’n vaste baan niet altijd te bieden. Een strandtent kan een werknemer bijvoorbeeld niet in de winter doorbetalen. Net als een zaak met een groot terras in de binnenstad.”
Uitwisselen
Een gevolg volgens KHN is dat werkgevers hun personeel gaan ‘uitwisselen’. „Rouleren met de buren. Een werknemer gaat na twee seizoenen werken bij het ene bedrijf, naar een horecazaak iets verderop, en daarvandaan komt dan een andere werknemer die er ook twee seizoenen op heeft zitten. Dat is een oplossing, maar het komt de relatie tussen werknemer en werkgever niet ten goede. Wij vinden: verlaag de periode tussen tijdelijke contracten weer naar drie maanden in plaats van zes.”
Bron: Metro