Incompany Training Stress sensitieve gesprekken voeren
Algemeen
Stress sensitieve gespreksvoering in het sociaal domein; Hoe je met de stress sensitieve aanpak en Motiverende gespreksvoering je cliënt met (geld) stress verder helpt.
Veel cliënten in het sociaal domein hebben last van stress door de situatie waarin ze zitten. Die stress werkt door op gedrag en keuzes en belemmert hun dagelijks functioneren.
Als trainer in het sociaal domein zie ik veel professionals worstelen met de motivatie van hun cliënten.
Hoe help ik mijn client zodat hij weer perspectief ervaart, in actie komt en zijn leven op orde krijgt?
Stress sensitieve gespreksvoering geeft je antwoorden en helpt jou en je client verder. Het geeft je tools en gesprekstechnieken om je cliënt te ondersteunen om zijn leven beter op orde te krijgen.
In deze interactieve training neemt Joyce je mee in de stress sensitieve aanpak, je leert wat helpend is in je gespreksvoering en hoe je dit doet.
Wat is stress sensitieve gespreksvoering?
Langdurige geldstress heeft veel impact op het gedrag en welzijn van mensen. En daarmee ook op jouw gesprekken met cliënten in het sociaal domein. Mensen komen hun afspraken niet na. Ze komen te laat of hebben hun stukken niet bij zich. Ze lijken ongemotiveerd. Het is lastig om het leven op de rit te houden. Hoe helpen we cliënten het beste? Dat vraagt om specifieke skills en professionals van de professional.
In onze training ‘Stress sensitieve gesprekken in het sociaal domein’ leren medewerkers wat wél effectief is in het gesprek, met kennis uit de breinwetenschappen.
Doel
Na afloop van de training ben je in staat om bij cliënten met veel stress aan te sluiten, de stress te verlagen, en kun je je cliënt coachen om zijn denk- en doe vermogen te vergroten zodat hij zijn leven op de rit kan brengen en weer perspectief krijgt.
In deze training werken met situaties uit jouw praktijk.
Doelgroep
De training is speciaal voor professionals in het sociaal domein die gesprekken voeren met cliënten.
Denk aan
- Consulenten
- Klantmanagers Inkomen, Participatie of werk
- Casemanagers
- Accountmanagers
- Jobcoaches
- Werkbegeleider
- Maatschappelijk werkers
- Intercedenten
- Re-integratie coaches.
- Ook voor leidinggevenden en beleidsmedewerkers is deze training waardevol.
Programma
Dag 1
- Wat is stress sensitieve gespreksvoering?
- Hoe werkt het?
- Hoe herken je het
- Wat werkt wel?
Motivatie vergroten met
- Behavorial insights
- Zelf-determinatie theorie
- Motiverende gespreksvoering
De stress verlagen door de puzzelstukken van stress sensitieve aanpak te vertalen naar jouw praktijk
Dag 2
Stress sensitieve gesprekken voeren
- Stabiliseren
- Bestendigen
- Opbouwen
Denk- en doe vermogen vergroten
Gesprekken voeren ea
- Psycho-educatie
- Als- dan gesprekken
Waarderen en belonen
Certificaat
Na het afronden van de Training Stress sensitieve gesprekken voeren ontvangt u een certificaat.
Trainer
De opleiding wordt verzorgd door ervaren trainers die in de dagelijkse praktijk werkzaam zijn. De trainers brengen je op prettige wijze de theorie en daaraan gekoppeld de toepassing in de dagelijkse praktijk.
Hun praktijkervaringen zorgen ervoor dat de opleiding nooit droog of saai wordt. Je ziet gelijk hoe je kunt profiteren van de nieuwe opgedane kennis.
Incompany
Deze training kan ook incompany worden gegeven.
Een incompany training brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Aan de hand van uw wensen kunnen wij onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie op de voorgrond plaatsen of aan het trainingsprogramma toevoegen.
- Deelnemers hoeven niet ver te reizen, want de docent/trainer komt naar ze toe!
- Wanneer meerdere mensen uit dezelfde organisatie een opleiding/training willen volgen, dan is een incompany traject al snel financieel aantrekkelijk.
Bij de samenstelling van de incompany groepen kan rekening worden gehouden met de diverse functiegroepen en hun werkzaamheden. De maximale groepsgrootte is 15 deelnemers en op verzoek kan er een examen worden afgenomen.