Asielzoeker makkelijker aan de slag als vrijwilliger

Asielzoekers kunnen voortaan sneller als vrijwilliger aan de slag. Minister Asscher versoepelt de procedure.

Het is nu zo dat een organisatie die asielzoekers vrijwilligerswerk aanbiedt ontheffing moet aanvragen bij het UWV. Dat beoordeelt of de activiteiten geen betaald werk verdringen. Ook mag de organisatie geen winstoogmerk hebben. In de praktijk blijkt deze procedure een bureaucratisch obstakel te zijn.

Asscher heeft daarom besloten de toetsing door het UWV voortaan pas achteraf te doen. De asielzoeker kan voortaan al met het vrijwilligerswerk beginnen zodra de ontheffing is aangevraagd.

De minister heeft onderzoek laten doen naar hoe vluchtelingen tegen vrijwilligerswerk aankijken. Daaruit blijkt dat het merendeel erin geΓ―nteresseerd is. Veel van hen beschouwen het als een goede manier om kennis te maken met de Nederlandse taal en samenleving. Bovendien vinden veel vluchtelingen het prettig om iets terug te doen voor de Nederlandse maatschappij.

Bron: NOS

RΓΆntgenlaan 13