Asscher heeft nog geen deal met Marokko

Het is minister Asscher nog niet gelukt om met Marokko afspraken te maken over het verlagen van Nederlandse uitkeringen in het land. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister van Sociale Zaken dat hij nog wel naar een akkoord streeft.

Al maanden probeert Asscher achter de schermen met Marokko een nieuw akkoord te bereiken over de sociale zekerheid. Nederland wil de uitkeringen voor Marokkaanse Nederlanders in Marokko met 40 procent verlagen. De levensstandaard is daar namelijk veel lager. De regering in Rabat is daar tegen.

De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil dat het bestaande verdrag zo nodig per 1 januari 2017 wordt opgezegd.

Onderlinge verhoudingen
Het kabinet wil eerst nog proberen om met Marokko tot nieuwe afspraken te komen, omdat het eenzijdig opzeggen van het verdrag de onderlinge verhoudingen tussen Nederland en Marokko geen goed zullen doen.

Asscher sprak in mei al zijn hoop uit om “binnen enkele weken” tot een akkoord te komen.

Intensief overleg
Hij was te optimistisch. “In de afgelopen periode is intensief overleg gevoerd met Marokko”, staat in de brief. “Tot op heden heeft dit echter nog niet geresulteerd in een akkoord.”

De minister heeft nog een paar maanden de tijd. Als het akkoord per 1 januari 2017 eenzijdig opgezegd wordt door Nederland, zal dat uiterlijk op 1 februari 2016 in het Staatsblad moeten staan.

Bron: NOS

RΓΆntgenlaan 13