Asscher (SZW) wil een vrijwillige publieke arbeidsongeschiktheidverzekering voor ZZP’ers

Minister Lodewijk Asscher (SZW) wil een vrijwillige publieke verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor ZZP’ers. Volgens Asscher zijn er wel commerciële verzekeringen tegen inkomensverlies door arbeidsongeschiktheid, maar die zijn te duur voor zelfstandigen met lage inkomsten.

Vandaar dat Asscher in de Volkskrant een vrijwillige publieke verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid aankondigt. Hij verwijst in de Volkskrant naar de oude volksverzekering tegen arbeidsongeschiktheid AAW (1977-1998) en een verplichte verzekering voor zelfstandigen, de WAZ (1998-2004). ‘Daar kunnen we elementen van gebruiken’, zegt Asscher in de Volkskrant.