Chinese horeca in Nederland klaagt bij UWV

Chinese horeca-organisaties hebben een klacht ingediend bij het UWV, volgens eigen zeggen, nu ze al acht maanden geen Chinese koks uit China mogen halen. “Met een tekort aan tweeduizend Chinese koks zullen vele restaurants gaan sluiten”, zegt Frank Chan, vicevoorzitter Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, VCHO, gesteund door de Chinese Kamer van Koophandel en Internationale Kamer van Koophandel voor Chinezen.

UWV loopt op nieuwe wetgeving vooruit en weigert vergunningen voor koks uit China af te geven, aldus de gefrustreerde ondernemers in de Chinese horeca. “We zouden koks via het UWV krijgen sinds januari. Maar er is in de afgelopen acht maanden geen enkele succesvolle match geweest tussen Nederlandse werkzoekenden als koks voor Chinese restaurants”, zegt Chan. De Chinese ondernemers hebben hun laatste hoop op de Eerste Kamer gevestigd. Morgen begint de behandeling van de aanpassing van de Wet Arbeid Vreemdelingen, WVA.

“Die heeft als doel om de werkloosheid onder de Nederlandse beroepsbevolking terug te dringen door werknemers uit het buitenland geen werkvergunning te geven. Daar zijn we als horeca-ondernemers ook voor. Maar we moeten de tijd krijgen Nederlandse werkloze koks om te scholen naar Chinese koks, en te wachten tot mensen van de koksopleiding afkomen. Nu hebben we dus Chinese koks nodig.”

De organisaties hebben de minister van Sociale Zaken geïnformeerd over de klacht tegen het UWV. Chan: “Chinese ondernemers zijn nu nagenoeg de enigen die in de horeca innoveren en uitbreiden.”