Den Haag krijgt 17 miljoen bijstandsgeld terug

De gemeente Den Haag krijgt 17 miljoen euro van het rijk om het tekort aan bijstandsbudget voor 2011 op te vangen. Den Haag is de enige grote stad die met succes aanspraak maakt op de Incidentele Aanvullende Uitkering (IAU).

Groot compliment

De jarige wethouder Henk Kool van Sociale Zaken reageert verheugd. ‘Dat is zeker een leuk verjaardagscadeautje, je krijgt ten slotte niet iedere dag 17 miljoen! Maar even serieus, het is natuurlijk ook een groot compliment voor de manier waarop wij het hier in Den Haag aangepakt hebben.’ Kool ziet in de extra toelage het gelijk dat Den Haag op de goede weg is en wel degelijk alles in het werk heeft gesteld om mensen in de bijstand aan het werk te helpen.

24 miljoen te kort

Het tekort op het bijstandsbudget van Den Haag befroeg 2011 was liefst 24 miljoen. Het aantal mensen in de bijstand nam fors toe en daarmee stegen de bijstandsuitgaven. Volgens de afspraken uit het bestuursakkoord 2007-2011 draaien gemeenten zelf op voor de extra kosten. In het geval van Den Haag dus 24 miljoen.

Strenge regels

Vrijwel alle gemeenten hebben een tekort op het bijstandsbudget in 2011. Een recordaantal van 288 gemeenten heeft voor 2011 een aanvraag ingediend voor een IAU, een extra aanvulling vanuit het rijk bedoeld voor gemeenten die ‘buiten hun schuld om’ extra hard getroffen zijn. De regels voor zo’n extra aanvulling zijn streng. De gemeente moet laten zien dat er alles aan gedaan is om mensen aan het werk te helpen. Daarnaast moet de gemeente hard kunnen maken dat er in de lokale arbeidsmarkt zaken spelen waar de gemeente geen vat op heeft.

Prettig

Wethouder Kool: ‘Wij wisten al dat we er alles aan gedaan hebben om mensen aan het werk te krijgen. Eigen onderzoeken hadden dat al uitgewezen. Maar dat nu het onderzoek van het ministerie dat ook aangetoond heeft, is natuurlijk heel prettig. Volgens SZW heeft Den Haag een doordacht, samenhangend en effectief pakket.’

Bijzondere economische positie

‘Den Haag werd in 2011 extra hard getroffen vanwege de bijzondere economische positie’, vertelt Kool. ‘Hier slaat economische neergang altijd wat later toe, omdat wij veel werk in de dienstverlening en rijksoverheid hebben. Dat ebt altijd wat na vergeleken met sectoren als vervoer en industrie waar de crisis als eerste toeslaat.’ Het rijk gaat mee in die redenering, blijkens de toekenning van de IAU.

Rotterdam en Amsterdam krijgen niets

Naast Den Haag hadden ook Amsterdam en Rotterdam een IAU aangevraagd. Rotterdam had een tekort van bijna 30 miljoen op het budget en krijgt geen extra geld uit Den Haag. Een woordvoerder laat weten dat de stad nog aan het onderzoeken is of het eventueel bezwaar aantekend tegen het Haagse besluit.

Geen verrassing

Amsterdam kwam maar liefst 78 miljoen te kort en krijgt ook geen extra geld om dat gat te dichten. In de hoofdstad komt het besluit niet helemaal als een verrassing. ‘Natuurlijk hebben wij er alles aan gedaan om mensen aan het werk te helpen’, aldus de woordvoerder ‘maar we konden niet aantonen dat de Amsterdamse arbeidsmarkt specifieke dingen spelen waardoor de crisis hier harder is toegeslagen.’ En dus kreeg Amsterdam een afwijzing.

2012 iets gunstiger

Voor 2012 ligt voor beide steden de situatie iets gunstiger. Zowel Den Haag als Amsterdam komen dat jaar niet in de rode cijfers. Dat heeft deels te maken met het feit dat het bijstandsbudget weer op de ‘oude manier’ (van voor het bestuursakkoord) verdeeld wordt waarbij het werkelijke aantal Wwb’ers een grotere rol speelt. Maar het heeft er ook mee te maken dat beiden steden het relatief goed doen. Landelijk nam het aantal mensen in de bijstand vorig jaar met 6 procent toe. In Den Haag lag dat percentage op 2,3. In Amsterdam bleef het aantal mensen ‘redelijk stabiel’, aldus de voorlichter.

Spek op de botten

Wethouder Kool prijst zich intussen gelukkig met de 17 miljoen rijksgeld. Heeft de stad hierdoor weer wat spek op de botten? Kool: ‘Een groot deel van het tekort kwam vanuit de eigen reserves, die gaan we weer bijvullen’, vertelt hij. ‘Voor de rest moeten we afwachten wat er in 2013 gebeurd met het macrobudget voor de bijstand en met de participatiewet’.

Bron: Binnenlands Bestuur