Duizenden werknemers onnodig thuis door oplopende vertragingen bij UWV

Doordat uitkeringsinstantie UWV achterloopt met het keuren van werknemers die ziek thuiszitten, blijven duizenden mensen onnodig lang in de ziektewet hangen. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

De achterstand heeft te maken met een tekort aan artsen aan de kant van de uitkeringsinstantie, een probleem dat overigens al langer bekend is. Door die achterstand lopen volgens private uitvoerders van de ziektewet de kosten voor werkgevers op.

Die private partijen voeren de ziektewet uit voor bedrijven die dat niet door het UWV laten doen. Dat zijn met name uitzendbureaus. In het geval dat betreffende werknemers ziek worden en lang thuis blijven, zijn ze wettelijk verplicht om tegen het einde van hun eerste ziektejaar een keuring door het UWV ondergaan.

Hiervoor worden gesprekken gevoerd met een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts, die kijken of een werknemer nog terecht als ziek is aangemeld. Vanwege corona is de vertraging bij de keuringen verder opgelopen.

Miljoenen euro’s kosten

Acture, een private uitvoerder van de ziektewet, schat dat de kosten voor werkgevers neerkomen op tientallen miljoenen euro’s. Werkgevers of verzekeraars moeten uitkeringen aan werknemers namelijk doorbetalen, ook al zijn zij in de praktijk niet meer ziek.

Het Platform van Private Uitvoerders Sociale Zekerheid noemt de situatie in een brief aan het UWV schrijnend en dringt aan op snelle verbetering, schrijft de krant. Het UWV wijst erop dat het ministerie op dit moment de toekomstige uitvoering van de keuringen onderzoekt.

‘Mismatch’

Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt momenteel 81 procent van de ziektewetbeoordeling uitgevoerd door het UWV. Dat komt volgens het ministerie doordat er sprake is van een “mismatch tussen de vraag en het aanbod van sociaal-medische dienstverlening”.

Demissionair minister Koolmees stuurde onlangs een brief naar de Tweede Kamer met daarin oplossingen waarmee die “mismatch” zou moeten worden verminderd. Zo krijgt de verzekeringsarts de regie over het proces dat een uitkeringsgerechtigde bij het UWV doorloopt. Ook wordt de verzekeringsarts effectiever ingezet in de Ziektewet, aldus het ministerie in een reactie.

Bron: nos.nl