Fraude opsporen via social media

Verzekeraars zijn doorgaans geen voorlopers op het gebied van technologie. Dit verandert echter. Naast de komst van een app voor het melden van schade, worden verzekeraars nu toch ook steeds actiever op het gebied van social media. Een voorbeeld hiervan is een nieuw initiatief van Interpolis. Zo gebruiken verzekeraars social media om fraudegevallen te detecteren.

Op internet is de drempel tot communiceren laag. Mensen plaatsen op hun profiel per moment wat ze aan het doen zijn en waar ze zich bevinden. Handig voor verzekeraars die onder andere willen verifiëren of de autoschade inderdaad is veroorzaakt door een oud dametje die per ongeluk de macht over het stuur van haar Hyundai verloor.

Fraude detecteren  De Telegraaf meldt dat Aegon naar aanleiding van het Facebook-profiel de autoverzekering van een klant heeft stopgezet. De verzekerde zou deelnemen aan straatraces, zo maakte de verzekeraar op uit foto’s op het profiel. Later werd toegegeven dat de wijze van afhandeling geen schoonheidsprijs verdient omdat het niet ging om de verzekerde auto. Toch is duidelijk dat verzekeraars ook internet als informatiebron kunnen gebruiken om het gedrag van verzekerden te verifiëren wanneer daar aanleiding toe is.

Deze ontwikkeling zal in de toekomst doorzetten. Wie bijvoorbeeld op internet meldt op vakantie te gaan, maakt het gemakkelijk om de lege woning met een ‘ongewenst bezoek’ te vereren. Bij diefstal is het voor een verzekeraar gemakkelijk de klant te wijzen op zijn verantwoordelijkheid, al is dit nog geen concrete reden om een schadeclaim af te wijzen wanneer de communicatie op internet niet wordt beschreven in de verzekeringsvoorwaarden.

Social media nog in de kinderschoenen  Alhoewel Twitter en Facebook door miljoenen Nederlanders wordt gebruikt, staat het gebruik door bedrijven nog in de kinderschoenen. Het ontwikkelen van toepassingen voor de sites is relatief duur terwijl het slechts in beperkte mate bijdraagt aan de verkopen. Tegenover de kosten staan lastig meetbare opbrengsten als in verbinding staan met de doelgroep.

Interpolis waagt nu een poging met haar ‘Villa Rampspoed’. Naar eigen zeggen moet de speler er voor zorgen dat Villa Rampspoed zo snel mogelijk weer veilig wordt. Dit doet hij door de gevaren op te sporen, het goed beantwoorden van quizvragen en het succesvol uitspelen van de minigames. Niet precies wordt duidelijk voor welke doelgroep het spel ontwikkeld is. Het komt op het eerste gezicht te veel over als een educatief spel zoals je die vroeger als kind moest spelen terwijl je eigenlijk buiten op je fietsje door de modder wilde rijden. De winnaar van het spel wordt de trotse eigenaar van een inbraakpreventiepakket.

Verzekerden moeten zich ervan bewust zijn dat openbare social media profielen voor iedereen toegankelijk zijn. Ook voor verzekeraars die bepaalde feiten willen controleren. Deugdzame lieden hebben daar overigens niets bij te vrezen. Het is sowieso verstandig om een eventuele vakantie of aankoop van dure spullen niet op internet wereldkundig te maken.

Adresgegevens

SV Land
Röntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief