Initiatief voor sociaal ondernemen gestart in Utrecht

Organisaties, ondernemers en initiatieven krijgen in Utrecht één plek om samen ondernemende oplossingen te bedenken voor maatschappelijke uitdagingen: de Social Impact Factory. In de Social Impact Factory wordt elke sociale vraag met een ondernemersvisie benaderd: het eindproduct levert winst voor de stad en voor de ondernemer.

Anders kijken naar maatschappelijke problemen
De Social Impact Factory wordt de motor die ‘kleine’ initiatieven vastplakt aan grotere ondernemers in de stad Utrecht en omgeving, aldus Han Hendriks van organisatieadviesbureau Kirkman Company. “Ondernemers hebben een duwtje in de goede richting nodig. Dat duwtje komt niet van buitenaf, maar dat geven de ondernemers elkaar. Toetreden tot de Social Impact Factory is niet vrijblijvend. Ondernemers dienen vragen en voorstellen in en dagen de anderen uit om op een creatieve manier met ondernemingsplannen te komen. In het netwerk zitten alle mogelijke soorten bedrijven, zodat elke vraag of elke ingebracht maatschappelijk probleem wordt bekeken op een manier waarop dat tot nu toe niet gebruikelijk was. Daardoor neemt de kans op onverwachte en creatieve oplossingen sterk toe.”

Aanjager in het hart van sociaal ondernemerschap
Wethouder Victor Everhardt: “Utrecht is een ondernemende stad. We willen de aanjager en het hart van sociaal ondernemerschap worden. Een realistische wens gezien de potentie van onze economie in de meest competitieve regio van Europa. Tegelijkertijd staan we als grote stad ook voor maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en werkgelegenheid. We weten dat er veel ondernemers in onze stad zijn met de motivatie om meer van maatschappelijke waarde te zijn. Maar het is niet altijd makkelijk om aan dat soort initiatieven handen en voeten te geven. De Social Impact Factory maakt de verbinding tussen die twee. Daarom zijn we mede-initiatiefnemer. Zo maken we meer mogelijk en bouwen samen aan een gezonde toekomst voor de stad.”

Social return
Bij aanbestedingen vragen veel gemeenten een inspanning van gemiddeld 5% van de opdrachtsom voor social return. De eerste prioriteit van social return is werktoeleiding. Indien de opdrachtnemer geen mogelijkheden heeft binnen de eigen organisatie, biedt de Social Impact Factory de mogelijkheid om social return op een creatieve manier in te vullen. Op de Market vinden vraag en aanbod elkaar gemakkelijk. De ‘online marktplaats’ biedt snel inzicht in duurzame en sociale ondernemers. Door in te kopen bij een voor social return aangemerkte onderneming op de Social Impact Market, kunnen bedrijven hun social return verplichting invullen.

Adresgegevens

SV Land
Röntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief

Wij maken gebruik van cookies. Gaat u akkoord met deze cookies, klik dan op 'Accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om u de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. U leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten