Kamer over maatregelen WWB: Volgend jaar verder

De Tweede Kamer heeft gisteravond besloten de behandeling van de WWB-maatregelen volgend jaar voort te zetten. Kamerleden hadden veel kritiek op de plannen. De maatregelen vonden ze te stringent.

Divosa heeft grote moeite met de wet omdat die het voor sociale diensten nog moeilijker maakt om mensen terug naar de arbeidsmarkt te leiden.Β In de vragen van Kamerleden waren de bezwaren terug te horen. De staatssecretaris beantwoordt de vragen na de jaarwisseling.

Opvallend was het verschil van mening tussen de staatssecretaris en VVD-Kamerlid Sjoerd Potters. Klijnsma vind dat mantelzorg ook een vorm van tegenprestatie is. Potters was het daar uitdrukkelijk niet mee eens en vond dat de tegenprestatie altijd re-integratie tot doel moet hebben. Het wetsvoorstel lijkt hem daar echter geen gelijk in te geven.

Sadet Karabulut van de SP vroeg het kabinet het wetsvoorstel in te trekken. GroenLinks heeft ook weinig fiducie in de wet. CDA, D66 en Christen Unie hebben op onderdelen grote moeite met de wet maar steunen wel de hoofdlijnen.

Bron: Divosa

RΓΆntgenlaan 13