Korte training effectiever dan lange opleiding bij re-integratie

Uit onderzoek is gebleken dat werklozen niet veel hebben aan een lang re-integratietraject. Dat concludeert Jessie Koen in een onderzoek voor de Dienst Werk & Inkomen (DWI) in Amsterdam. “We zijn jarenlang te paternalistisch geweest”, zegt wethouder Andrée van Es van Werk & Inkomen. In een interview met het FD lichten Jessie Koen en Andrée van Es de resultaten van het onderzoek toe. Volgens Koen is een korte training effectiever dan een lange opleiding om werklozen aan een baan te helpen. Een conclusie die de gemeente Amsterdam noodgedwongen goed uitkomt.

Er is veel minder geld voor re-integratie. Een paar jaar geleden nog 220 miljoen, nu nog maar 80 miljoen. Over de oude re-integratie zegt Van Es: “We boden te snel een traject aan van een halfjaar en zagen de werkloze al die tijd niet. Daarna was de afstand tot de arbeidsmarkt groter geworden. Dat kan nu niet meer en dat willen we ook niet.” Toch mist Van Es nog de bereidheid bij werkgevers om werklozen in een re-integratietraject een arbeidsplek aan te bieden, zelfs al nemen ze hun uitkering mee. Veel werkgevers denken dat het ze te veel tijd en moeite kost.

Van de 40.000 Amsterdammers in de bijstand kan een groot deel niet meer aan het werk komen. Van Es wil dat die groep vrijwilligerswerk gaat doen, volgens onderzoeker Jessie Koen maakt een verplicht toegesneden traject ze gemotiveerder om toch werk te zoeken.