MKB-voorzitter: Wet Werk en Zekerheid is mislukking

De Wet Werk en Zekerheid is een mislukking en doet het tegenovergestelde van wat de bedoeling is. Dat zegt MKB-voorzitter Michaël van Straalen. Hij trekt zijn steun terug voor de wet die werkgevers, werknemers en minister Lodewijk Asscher samen bedachten. De bedoeling was meer zekerheid voor flexibele arbeidskrachten, maar de uitwerking is volgens hem anders.

Gisteren hield de Tweede Kamer een hoorzitting over de Wet Werk en Zekerheid. Verschillende partijen, zoals de Vereniging van Arbeidsrechtadvocaten en de Kring van Kantonrechters, hebben daarbij kritiek geuit. De Wet Werk en Zekerheid is sinds 1 juli vorig jaar van kracht en onderdeel van het Sociaal Akkoord dat in 2013 is gesloten. Minister Asscher wil met de wet bereiken dat werkgevers werknemers eerder in vaste dienst nemen en dat ontslag eerlijker wordt.

Van Straalen ziet die effecten in de praktijk niet terug. “MKB-ondernemers zeggen: het is te duur en het geeft te veel onzekerheid. Kortom: wij geven nieuwe medewerkers geen vast contract. Dat betekent een toename van flex en niet, zoals we dat beoogd hebben, dat vast minder vast zou worden.” De wet doet volgens hem dus precies het omgekeerde. “Vaste contracten worden bijna niet gegeven en flexibele contracten worden juist massaal uitgedeeld. Dat is niet goed voor de werknemers, maar ook niet voor de werkgevers.”

De MKB-voorzitter uitte gisteren in een interview in NRC al kritiek op de wet. Waarom heeft hij dit moment gekozen? “De wet is al acht maanden in werking, dit is volgens ons het moment om aan te geven dat de wet niet functioneert en dat het moet worden aangepast.” Volgens Van Straalen is hij altijd kritisch geweest. “Toen de wet vorig jaar van kracht werd, zeiden we al tegen minister Asscher dat er uitdagingen en risico’s aan zitten. Dat we het Sociaal Akkoord onderschrijven, maar dat we heel kritisch zullen blijven.”

Bron: NOS/Nieuwsuur