NOV: “UWV dwarsboomt vrijwilligerswerk”

Mensen met een uitkering die vrijwilligerswerk willen doen, worden tegengehouden door het UWV. De uitkeringsinstantie wil werkverdringing door vrijwilligers voorkomen, maar slaat hierin volledig door, vindt de belangenorganisatie voor het vrijwilligerswerk NOV.

Uit een rondgang van De Telegraaf bij vrijwilligerscentrales en zorginstellingen blijkt dat honderden mensen in de Werkloosheidswet afgelopen jaar geen vrijwilligerswerk mochten uitvoeren. Deden ze dit wel, dan werden ze gekort op hun uitkering. Er heerst onbegrip over de afwijzingen. Tegelijkertijd is er veel onduidelijkheid over hoe het UWV de regels interpreteert.

Gitaarspelen voor ouderen in een verzorgingstehuis, wekelijks een kopje koffie drinken met een verstandelijk beperkte, of een uur per week fietsen met een gehandicapte op een duofiets. Het zijn slechts een aantal van de vele werkzaamheden waar WW’ers geen toestemming voor kregen.

De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) inventariseert sinds kort de afwijzingen. “Het verschilt per regio en UWV-medewerker wat en hoeveel een vrijwilliger mag doen”, zegt Mark Molenaar. „In sommige regio’s mag er überhaupt geen vrijwilligerswerk gedaan worden in zorgcentra of ziekenhuizen. Volgens het UWV omdat de instellingen er een economisch belang bij hebben. Al het werk zou door betaalde krachten uitgevoerd moeten worden.” Cees van den Bos, coördinator van de vrijwilligerscentrale Arnhem, noemt de Werkloosheidswet op dit punt gedateerd.