Onderzoek naar tegenprestatie bijstandsontvangers

Staatssecretaris Jetta Klijnsma laat onderzoeken hoe gemeenten omgaan met de vraag om tegenprestaties aan bijstandsontvangers, liet ze vandaag in de Tweede Kamer weten.
Kamerleden vroegen om een dergelijk onderzoek aangedrongen, net als vakbond FNV. Door het regeerakkoord is afgesproken dat mensen met een bijstandsuitkering gevraagd mogen worden om een tegenprestatie. De VVD stelt dat gemeenten dit op hun eigen manier invullen, waarbij sprake is van willekeur.

VVD-Kamerlid Sjoerd Potters is evenwel van mening dat mensen bijstand daar iets voor terugdoen. Koffie zetten in een verzorgingshuis. Klaar-over zijn voor schoolkinderen. Dat soort nuttige taken. Reden van het onderzoek is de signalen dat sommige gemeenten bijstandsgerechtigden werk laten doen waarmee ze reguliere banen verdringen en daarbij onredelijke eisen stellen.

Bron: www.gemeente.nu