Project om arbeidsmarktkansen van werkzoekenden met arbeidsbeperking in Utrecht te vergroten van start

Werkzoekenden met een arbeidsbeperking weten vaak niet welke werkgevers openstaan of op zoek zijn naar werknemers in deze groep, terwijl er wel werkgevers zijn die hen een kans willen geven.” Dat is de reden dat ‘Onbeperkt aan de Slag’ in het leven is geroepen. Door middel van het platform kunnen werkgevers en werkzoekenden met een arbeidsbeperking elkaar op rechtstreekse wijze vinden. Er kan ook een logische matching gemaakt worden voor relevante vacatures.

De aanpak is als volgt: een speciale site biedt de werkzoekenden een platform waarop zij precies kunnen aangeven wat zij zoeken en kunnen. Werkgevers die openstaan voor hoogopgeleiden met een arbeidsbeperking kunnen via het platform vacatures plaatsen. Ook krijgen werkgevers in het samenwerkingsverband een eigen pagina, waardoor ze onderling ervaringen kunnen delen, vragen kunnen stellen en eventueel begeleidende bureaus kunnen opzoeken.

De gemeente Utrecht, Rabobank Nederland en De Normaalste Zaak Wethouder zijn de initiatiefnemers van het project. ‘Onbeperkt aan de Slag’ richt zich nu op hoger opgeleiden met een beperking in de arbeidsmarktregio Utrecht. Bij succes wordt het initiatief landelijk en voor een bredere doelgroep uitgerold. Wethouder Hans Spigt vindt dat ‘Onbeperkt aan de Slag’ als project ‘een doorbraak is in het organiseren van een betere matching tussen hoger opgeleiden met een beperking en werkgevers’.