Reactie van de Nationale Ombudsman op het jaarverslag UWV
De Nationale Ombudsman heeft gereageerd op het UWV jaarverslag 2011. zoals dit onlangs aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Een groot deel van de klachten die de ombudsman in 2011 over dienstverlening van UWV heeft afgehandeld valt te herleiden tot ervaringen met medewerkers van UWV die, soms dagelijks, rechtstreeks contact met burgers hebben: UWV-medewerkers zijn onvoldoende betrokken en oplossingsgericht. De ombudsman heeft twijfel of de medewerkers voldoende competenties hebben op het terrein van effectieve communicatie, conflictherkenning en hantering.
Werkcoaches die burgers naar re-integratiebedrijven sturen zonder te controleren wat die bedrijven doen. Veel burgers ervaren dat die integratiebedrijven niets voor ze doen.
Daarnaast meerdere werkcoaches tijdens één re-integratietraject, waardoor de burger geen band kan opbouwen met een werkcoach. Bovendien dreigt het gevaar dat de werkcoach op zijn beurt onvoldoende betrokken is bij het re-integratietraject.
Gebrek aan betrokkenheid en maatwerk, door digitalisering wordt klant uit het oog verloren. Gevolg ook de klanten haken af. Dit kan ook bij gemeenten een groot probleem worden als zij de klanten moeten gaan begeleiden naar de arbeidsmarkt.
Bron: http://jaarverslag.nationaleombudsman.nl/sites/default/files/02%20-%20Jaarbrief%20UWV%202011%20def.pdf
Klik hier voor het UWV Jaarverslag 2011