Sociale partners vrijdag formeel om tafel

DEN HAAG (ANP) – De verkennende fase in het sociaal overleg tussen werkgeversorganisaties en vakbonden is afgerond. Vrijdag gaan de formele onderhandelingen van start. Dat gebeurt binnen de Stichting van de Arbeid, het officiële overlegorgaan van de sociale partners. Ingewijden bij bonden en werkgevers hebben dat dinsdag gezegd.

Volgens deze bronnen is de afgelopen week benut om duidelijk te krijgen waar de partijen precies staan en waar de ruimte zit om eventuele compromissen te sluiten. Het afronden van de verkennende fase betekent niet dat de partijen elkaar al genaderd zijn. Een betrokkene sluit niet uit dat het nog weken duurt voor er een akkoord ligt.

Als bonden en werkgevers het eens worden, leggen ze hun afspraken aan het kabinet voor. Dan moet blijken of er een sociaal akkoord komt om de economie te stimuleren en de werkloosheid te bestrijden. Het kabinet zei eerder te hopen dat zo’n akkoord er begin volgende maand ligt.

Vorige week begonnen de verkennende gesprekken tussen bonden en werkgevers, nadat voorzitter Ton Heerts van de vakcentrale FNV een mandaat kreeg van zijn achterban. Het meest heikele punt in de onderhandelingen lijkt het plan van het kabinet om volgend jaar de WW-duur fors te bekorten. Voor de FNV is dat onbespreekbaar.