UWV gaat vooruit, maar dienstbaarheid en klachtherkenning kan beter

Het UWV kan de dienstverlening aan de burger verbeteren als het gaat om dienstbaarheid en klachtherkenning. Dit staat in een brief van Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, aan het UWV. Ook kan de communicatie met de burger beter, juist daar waar het gaat om negatieve besluiten van het UWV. In een aantal gevallen wordt er onnodig defensief gereageerd door het UWV. In de schriftelijke communicatie zou ook meer aandacht moeten zijn voor de toonzetting.

Op 24 november 2011 verscheen zijn rapport ‘Alleen het UWV kan kiezen voor een beter UWV’. De Nationale ombudsman onderzocht toen veelvoorkomende problemen met het UWV die burgers snel opgelost willen zien. Elk probleem is toen met het UWV besproken en het UWV is gevraagd met structurele oplossingen te komen.

Nu heeft de Nationale ombudsman onderzocht in hoeverre er vooruitgang is geboekt. Er komen bij de Nationale ombudsman significant minder klachten binnen op de punten die in zijn rapport centraal stonden. Toch blijft het aantal klachten over het UWV hoog. Daarbij ligt het zwaartepunt meer op de dienstverlening aan de burgers in specifieke situaties, de informatieverstrekking aan de burgers en het klantencontact.

Bron:  Persbericht De Nationale Ombudsman

Adresgegevens

SV Land
Röntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief

Wij maken gebruik van cookies voor het personaliseren van advertenties. Gaat u akkoord met deze cookies, klik dan op 'Accepteren'. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten