UWV maakt werk van bezuinigingen

Ook het UWV krijgt te maken met een enorme bezuinigingsoperatie. Het terugbrengen van het eigen personeelsbestand van 18.000 naar 13.000 medewerkers moet bijdragen aan een besparing van een half miljard euro.

Ook zzp’ers moeten bij het UWV terecht kunnen voor ondersteuning, zónder onnodige bureaucratie, vindt Bruno Bruins. Bruins wil de dienstverlening van het UWV ontwikkelen, verbeteren, goed maken voor iedereen die een dienst wil afnemen.

Daarmee loopt het thema van het bezuinigen dwars door de dagelijkse praktijk heen, zegt bestuursvoorzitter Bruno Bruins van het uitvoeringsinstituut. “Liever zou ik willen praten over hoe we onze dienstverlening kunnen ontwikkelen, verbeteren, goed maken voor iedereen die een dienst wil afnemen.”

De komende jaren zal het digitale kanaal steeds belangrijker worden. En dat hoeft niet per se een verschraling van de dienstverlening te zijn. Bruins vergelijkt het met online bankieren, dat inmiddels net zo vertrouwd is als “meneer Haandrikman” van de Rabobank dat vroeger was.

Persoonlijk contact
Maar dan moet er wél iemand beschikbaar zijn voor persoonlijk contact als dat echt nodig is. Want vooral bij het aanvragen van een uitkering stuiten UWV-klanten vaak nog op een hoop belemmeringen. Zo wordt de website van het UWV door veel mensen als veel te onduidelijk ervaren.

En ook zzp’ers krijgen bij het UWV nog onvoldoende voet aan de grond, maar daarbij wijst Bruins nadrukkelijk naar de politiek. “We hebben heel veel gedetailleerde regels. Ik denk dat het twee voordelen heeft als je het eenvoudiger maakt: het wordt beter begrijpbaar voor de burger en het wordt in de uitvoeringskosten voor het UWV ook voordeliger.”

Bron: BNR

Adresgegevens

SV Land
Röntgenlaan 13
2719 DX Zoetermeer
Routebeschrijving

Nieuwsbrief