’Vrijwilligerswerk niet ten koste van banen’

De strenge regels voor mensen met een uitkering die vrijwilligerswerk willen doen, kunnen op de schop. Minister Asscher (Sociale Zaken) stelt dat in reactie op de ophef die ontstaan is naar aanleiding van uitkeringsinstantie UWV, die vaak dwars blijkt te liggen als mensen met een werkloosheidsuitkering de handen uit de mouwen willen steken om zichzelf maatschappelijk nuttig te maken.

Voorwaarde voor de PvdA-bewindsman is wel dat vrijwilligerswerk niet mag leiden tot verdringing van echte banen. Dat betekent bijvoorbeeld dat iemand geen kamers in een verzorgingshuis kan gaan schoonmaken terwijl de huishoudelijke hulp daarvoor de laan wordt uitgestuurd. „Traditioneel vrijwilligerswerk bij een kerk of stichting is prima, dat mag. Bovendien kunnen mensen die al vrijwilligerswerk deden voordat ze werkloos werden dat werk blijven doen”, aldus Asscher.

Bron: De Telegraaf