“Wet dupeert alleenstaande ouders”

Duizenden alleenstaande ouders verliezen op 1 januari een flink deel van hun inkomen als de nieuwe wet ‘Hervormingen Kindregeling’ doorgaat. Daarvoor waarschuwen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Divosa, de vereniging van managers van sociale diensten.

Door de nieuwe wet verliezen enkele duizenden alleenstaande ouders een deel van hun uitkering omdat ze administratief een zogeheten toeslagpartner hebben. Het zijn mensen die zijn verlaten door hun partner of van wie de partner in een inrichting of gevangenis zit. Het besteedbaar inkomen zal door de wetswijzing 14 procent lager uitkomen. Dat komt neer op zo’n 242 euro minder per maand, zeggen de VNG en Divosa.

Het wetsvoorstel Hervorming Kindregelingen ligt op dit moment ter goedkeuring in de Eerste Kamer.

Volgens de gemeenten zullen er veel bijstandsgerechtigden dieper in de schulden komen door de nieuwe maatregel. “Dit zal ertoe leiden dat het beroep op bijzondere bijstand vanaf 2015 fors groeit,” zegt de VNG.

Divosa stelt een overgangsregeling voor. Hierdoor gaan alleenstaande bijstandsouders die volgens de Belastingdienst een toeslagpartner hebben er in 2015 nog niet op achteruit. De politiek heeft dan een jaar de tijd om met een structurele oplossing te komen. De maatregel kost ongeveer 10 miljoen euro.