Wethouders kritisch over nieuwe voorwaarden bijstandsuitkering

De wethouders van Amsterdam, Utrecht, Leiden en Hengelo hebben grote bezwaren tegen het kabinetsplan de voorwaarden voor een bijstandsuitkering aan te scherpen. Dat zeggen zij vandaag in NRC Handelsblad.

Het kabinet wil dat per 1 juli aanstaande alle bijstandsgerechtigden bereid zijn te verhuizen voor het vinden van een baan, of in totaal drie uur te forensen. Ook moeten zij zich zo kleden, verzorgen en gedragen dat zij hun kans op werk niet belemmeren. Verzaken zij een van deze plichten na te komen, dan moeten gemeenten hun uitkering voor drie maanden stopzetten.

De wethouders – afkomstig van GroenLinks, PvdA, CDA en SP – vinden die sanctie veel te zwaar. Jan-Jaap de Haan, CDA-wethouder werk en inkomen in Leiden: “Een gezin kan huur, gas en licht dan niet meer betalen. Straffen dienen niet om de situatie te verergeren, maar om een gewenste situatie te bewerkstelligen.”

Ook vinden de wethouders het bezwaarlijk dat zij verplicht zijn de sanctie op te leggen. Dat ondermijnt de lokale democratie, zegt Andrée van Es, wethouder sociale zaken in Amsterdam (GroenLinks).

Het gaat de wethouders bovendien te ver om gepaste kleding en verzorging op te leggen als algemene plicht. Mariska ten Heuw, SP-wethouder sociale zaken in Hengelo: “De één vindt een baard van drie dagen prima, de ander vindt het niet representatief. Wie zijn wij als om de maat te nemen?”

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil dat het kabinet aan gemeenten overlaat of zij al dan niet de voorgeschreven sanctie opleggen. Volgens bijstandsadvocaat Jelle Klaas is het stopzetten van de uitkering met drie maanden in strijd met bepalingen uit het Europees Sociaal Handvest, geratificeerd door Nederland in 1980. Klaas: “De staat mag mensen in de bijstand een negatieve prikkel geven. Een sanctie opleggen om hen tot iets te bewegen. Maar hen de bestaansmiddelen ontnemen, dat mag niet.”

De Tweede Kamer zet de behandeling van het wetsvoorstel naar verwachting aanstaande week voort.

Bron: NRC