WW-uitkering? Dan geen vrijwilliger bij de Tour de France in Utrecht

Nederlanders die een WW-uitkering krijgen, kunnen niet aan de slag als vrijwilliger bij de Grand Départ in Utrecht. De regels van het UWV maken dit onmogelijk. Dat meldt DUIC vandaag.

Zo’n 1500 Tourmakers gaan zich vrijwillig inzetten om te helpen aan het grootste sportevenement ter wereld, dat dit jaar in Utrecht wordt gehouden. Maar er zijn Utrechters die wel als Tourmaker aan de slag wilden, maar dit niet mochten. Mensen met een WW-uitkering moeten bij veel activiteiten, zoals een vakantie of vrijwilligerswerk, aangeven bij het UWV dat ze dit willen gaan doen. Een adviseur gaat dan toetsen of dit in overeenstemming is met de wettelijke regels die de organisatie hanteert voor het doen van vrijwilligerswerk. In dit geval kwam het niet overeen.

Te commercieel
Het UWV laat weten dat mensen beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt. Als mensen met een uitkering toch vrijwilligerswerk willen doen dan moet dit bij een instelling met een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) of die voldoet aan de voorwaarden van SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling). Hierbij is te denken aan een liefdadigheidsinstelling, een sportorganisatie, buurtvereniging of kinderboerderij. Volgens het UWV voldoet het werk als Tourmaker niet aan deze voorwaarden. Als voorbeeld noemt de uitkeringsinstantie het commerciële karakter van de Tour de France.

FNV: geen verdringing op de arbeidsmarkt
Vakbond FNV laat weten dat het inzetten van vrijwilligers kan leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. “Door het langdurig inzetten van vrijwilligers in bijvoorbeeld het openbaar vervoer of de groenvoorziening kunnen reguliere werknemers hun werk verliezen.” Vrijwilligers die eigenlijk verkapt de banen innemen van betaalde krachten moeten gewoon aangenomen worden als werknemer, meent de vakbond. “Anders zou het ten koste gaan van echte banen.” FNV voert hier ook campagne tegen.

Bij de start van de Tour de France in Utrecht is het echter anders. “Het is een eenmalig evenement waar in een keer een groot aantal vrijwilligers voor nodig is, hier lijkt geen sprake te zijn van werkverdringing”, laat FNV weten.