SV Land Taurus zorgt voor grote verrassing en wint nationale beker volleybal

SV Land Taurus heeft zondagmiddag voor een enorme stunt gezorgd door ten koste van Abiant Lycurgus de nationale beker op te eisen. De ploeg uit Houten won in Hoogeveen met 3-2 van de favoriet uit Groningen.

Favoriet Abiant Lycurgus neemt 1-0 voorsprong

In de zeer sfeervolle sporthal Activum in Hoogeveen begon Abiant Lycurgus het sterkst aan de wedstrijd. SV Land Taurus uit Houten startte nerveus en werd in het begin overklast. Onder aanvoering van de sterke Bulgaar Trifon Lapkov liepen de Groningers uit naar een 10-2 voorsprong.

De Houtenaren begonnen halverwege de tweede set beter te spelen en verkleinden het gat tot vier punten (19-15). De setwinst kwam voor Abiant Lycurgus nooit in gevaar. Na een time-out van coach Arjan Taaij liep de regerend landskampioen onbedreigd uit naar 25-19. Het was Lapkov die met een harde klap het setpoint benutte.

SV Land Taurus brengt stand op 1-1

In set twee kwam SV Land Taurus een stuk beter uit de startblokken. Na een killblock van Jelle van Jaarsveld op Lapkov nam de equipe van coach Erik Gras zelfs een 10-7 voorsprong. Het duurde niet lang voordat Lycurgus op 15-15 langszij kwam dankzij een ace van Wytze Kooistra.

In de spannende fase die volgde stond SV Land Taurus lang aan de goede kant van de score. Tot 23-21 ging het team uit Houten aan de leiding en op 24-23 verdiende Taurus het eerste setpoint. Lycurgus werkte het eerste setpoint weg maar bezweek op het tweede, dankzij een onnodige netfout.

Spectaculaire 2-1 voorsprong SV Land Taurus

In de derde set stoomde SV Land Taurus brutaal door. Via 12-9 en 19-15 liep de huidige nummer vier van de Eredivisie uit naar 22-17. Lycurgus, waar inmiddels Sander Scheper en Frits van Gestel in het veld waren gekomen, kwam terug tot 22-22 maar gaf daarna de set toch weer uit handen. Het was diagonaal Van Jaarsveld die 25-23 binnensloeg en het meegereisde publiek uit Houten in extase bracht.

Abiant Lycurgus dwingt resoluut vijfde set af

SV Land Taurus was bij een 2-1 voorsprong een set verwijderd van de eerste bekerwinst uit de historie. Zo ver liet Abiant Lycurgus het echter in de vierde set nog niet komen. Het team van coach Arjan Taaij, met Sander Scheper voor Niels de Vries en Frits van Gestel voor Stijn van Schie, won eenvoudig de vierde set met 25-13 dankzij een ace van de sterke Kooistra.

SV Land Taurus wint eerste beker in geschiedenis

De tiebreak begon goed voor SV Land Taurus dat dankzij een killblock van Hans van Westrienen op Kooistra een 2-0 voorsprong nam. Abiant Lycurgus nam echter snel het initiatief over en wisselde met een 8-6 voorsprong van kant.

De spanning steeg tot het kookpunt in sporthal het Activum. Het was stuntploeg SV Land Taurus dat het beste met de spanning omging en de 3-2 zege opeiste. Dankzij een ace van de ingevallen Flor Polinder kwamen de Houtenaren weer op gelijke hoogte (9-9) en even later was het een andere wissel, Dylan Boerefijn, die zijn team het eerste matchpoint bezorgde: 14-12. De ervaren Kooistra werkte het eerste matchpoint nog weg, maar hierna won SV Land Taurus de set met 15-13 en daarmee de wedstrijd met 3-2.

Bekijk de samenvatting van Podium TV

Bron: Nevobo / volleybal.nl