Schadelastbeheersing WGA voor verzekeraars & intermediairs

Schadelastbeheersing bij uw ERD-WGA klanten is van groot belang. Als vezekeraar wilt u inzicht hebben in het verzuim en de re-integratiemogelijkheden bij uw klanten.

Het is belangrijk om uzelf regelmatig de volgende vragen te stellen:

  • Hoe is het gesteld met het verzuimbeleid bij mijn klant?
  • Zijn zij op de hoogte van de herbeoordelingen UWV, die kunnen worden aangevraagd?
  • Is mijn klant op de hoogte van de procedures omtrent het indienen van bezwaar op een beschikking?
  • Zijn de juiste WGA-ers aan de werkgever toegerekend (vangnet, ziektewet, etc.)?
  • Zijn de afgegeven beschikkingen juist (salaris, periode, etc.)?
  • Zijn er werknemers die (80-100) WGA toegekend hebben gekregen waarvoor bezwaar kan worden ingediend? Zo ja, welke?
  • Voor welke verzuimende werknemers en WGA’ers zijn er re-integratiemogelijkheden wat zijn de kosten?
  • Zijn er al lopende re-integratietrajecten? Wat is daarvan het resultaat?

Als specialist op het gebied van verzuim en sociale zekerheid kan SV Land u ondersteunen bij het verkrijgen van de juiste antwoorden op deze vragen bij uw klanten.

Specifiek voor de analyse van WGA dossiers van uw klanten, heeft SV Land Schadelastbeheersing WGA voor Verzekeraars ontwikkeld. Met deze analyse worden onder andere de volgende aspecten door ons beoordeeld:

  • Beschikkingen WIA (is de claim juist beoordeeld en vastgesteld?)
  • Is er sprake van no riskpolis (ziektewet, premiekorting).
  • Is er een bezwaarmogelijkheid tegen de beschikking?
  • Dient er op grond van een gewijzigde situatie sprake te zijn van herbeoordeling WGA? (van groot belang voor de hoogte van de loonaanvulling)
  • Welke re-integratiemogelijkheden kunnen er benut worden?
  • Kan de verzekeraar de re-integratie meefinancieren?
  • Dient er op grond van de duurzaamheid van de arbeidsongeschiktheid sprake te zijn van herbeoordeling IVA?

Bij deze dossieranalyse wordt zonodig ook een gesprek met de werknemer gevoerd.

Naar aanleiding van het onderzoek ontvangt u een rapportage, waarbij antwoord wordt gegeven op alle door u gestelde vragen. U ontvangt concrete adviezen en acties om bij uw klant schadelast te voorkomen en/of te beperken.